Η διαδικασία εγγραφής είναι γεμάτη από αβεβαιότητες και έλλειψη ακρίβειας.
Από την 1η Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους, οι εξαγωγείς που συναλλάσσονται με την Κίνα πρέπει να περάσουν από μια δυσκίνητη και κοπιαστική διαδικασία εγγραφής. Μια πραγματική πορεία εμποδίων που ήδη εγείρει υποψίες προστατευτισμού.
Την παραμονή του κινεζικού νέου έτους, δύο διατάγματα – που δημοσιεύθηκαν τον Απρίλιο του 2021 – καθιστούν υποχρεωτική την εγγραφή οποιουδήποτε επαγγελματία που στέλνει προϊόντα τροφίμων στην Κίνα. Ο δηλωμένος στόχος είναι η καταγραφή και ο εντοπισμός όλων των τοποθεσιών παραγωγής, προς όφελος της ασφάλειας των τροφίμων. «Αφού η Κίνα ανοίγεται στον κόσμο, προσπαθεί να είναι συνεκτική και λογική και λαμβάνει υπόψη τις επιχειρήσεις. Κατά τη γνώμη μου, αυτή η διαδικασία στοχεύει να επαληθεύσει ότι ο αρχικός παραγωγός είναι πραγματικά αυθεντικός», δήλωσε ο Xu Gao, διευθυντής του Chateau La Bastide en Cru Corbieres. «Απλώς πρέπει να τηρείτε τους κανόνες, οι οποίοι δεν έχουν δημιουργηθεί για να ενοχλούν τους εξαγωγείς.
Η απόδειξη είναι ότι τα γαλλικά κρασιά είναι νούμερο ένα σε αξία στην Κίνα». Ωστόσο, ακόμη και για ένα domain υπό την κινεζική σημαία από το 2015, η διαδικασία εγγραφής -που ισχύει για πέντε χρόνια- είναι μπερδεμένη. «Προς το παρόν, δεν είναι σαφές εάν αυτό το νέο σύστημα θα περιπλέξει τα πράγματα ή θα τα απλοποιήσει. Δεν καταλαβαίνουμε επίσης γιατί εισήχθη αυτό το μέτρο, επειδή το παλιό σύστημα, που ίσχυε για είκοσι χρόνια, λειτούργησε πολύ καλά».
Μικρές πιθανότητες επιείκειας
Συμβουλεύοντας τους Γάλλους εξαγωγείς να βασίζονται στον Κινέζο εταίρο τους για να λάβουν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες -ακόμα και αν είναι ο ίδιος ο εξαγωγέας που πρέπει να πραγματοποιήσει τη διαδικασία- ο Xu Gao αμφιβάλλει ότι οι κινεζικές αρχές θα επιδείξουν επιείκεια κατά τη διαδικασία εφαρμογής του μέτρου. «Κάθε τοπικό τελωνείο, με το οποίο οι Κινέζοι εισαγωγείς έχουν άμεση σχέση, έχει την ευθύνη να επιβάλει το νόμο. Αν δεν το κάνει, οι συνέπειες είναι πολύ σοβαρές», προειδοποιεί. Και προσθέτει: «Αυτή η αλλαγή είναι πραγματικά σημαντική και απαραίτητη για την πώληση κρασιών στην Κίνα. Εάν ένας παραγωγός ή ένας έμπορος δεν είναι εγγεγραμμένος στο κινεζικό τελωνείο, δεν θα μπορούμε να εκτελωνίσουμε τα κρασιά».
«Πολλοί από εμάς δεν καταφέραμε να εγγραφούμε»
Αυτός είναι ο πονοκέφαλος που αντιμετωπίζουν σήμερα πολλοί οινοποιοί. «Το αρχείο δημιουργεί πραγματικά προβλήματα, εξακολουθούμε να εργαζόμαστε πάνω σε αυτό. Η διαδικασία απαιτεί πολλή γραφειοκρατία και ακρίβεια», αναφέρει με απογοήτευση ο Anthony Jaume, διευθυντής πωλήσεων του Famille Jaume στο Vinsobres, ο οποίος δεν έχει άλλη επιλογή από το να επιμείνει γιατί τα κρασιά του πρόκειται να φύγουν για την Κίνα τον Μάρτιο. Η ίδια ιστορία στο Ch?teau Saint-Maur στο Cogolin στο Massif des Maures: «Ο Κινέζος συνεργάτης μας αντιμετωπίζει δυσκολίες και μας λέει ότι πολλοί από εμάς δεν καταφέραμε να εγγραφούμε», επιβεβαιώνει η Myriam Hodge, βοηθός εξαγωγικών πωλήσεων του domain. «Μας λέει μάλιστα ότι είναι πολύ πιο εύκολο να εξάγεις στη Γαλλία από την Κίνα παρά το αντίστροφο!
Αποτέλεσμα: αυτή η διαδικασία θα μπορούσε κάλλιστα να αποθαρρύνει τους μικρούς εξαγωγείς, οι οποίοι δεν έχουν τα μέσα να πραγματοποιήσουν μια τέτοια επένδυση.
Ανίχνευση και πολλαπλασιασμός των ελέγχων
Για τον Thierry Letortu, διευθύνοντα σύμβουλο της Alliance des Vignerons Bourgogne Beaujolais, η οποία συγκεντρώνει πολλά συνεταιριστικά οινοποιεία στην περιοχή, τα κινεζικά κίνητρα εγείρουν πολλά ερωτήματα. Θα μπορούσε η διαδικασία να είναι το προοίμιο για άλλα μέτρα; «Μπορούμε να αναρωτηθούμε αν δεν θα υπάρξει ειδική φορολογία αφού θα έχουν τον αριθμό μητρώου μας. Όλοι σκεφτόμαστε τους Αυστραλούς. Η ιχνηλασιμότητα από μόνη της δεν δημιουργεί κανένα αλλά βρισκόμαστε σε έναν πολύ περιεγραμμένο, πολύ ακριβή μηχανισμό», προειδοποιεί. «Η γενική αίσθηση είναι ότι είναι προστατευτισμός να στοχεύεις εισαγωγείς και εισαγόμενα προϊόντα. Είμαι αρκετά διχασμένος, αλλά τολμούμε να πούμε στον εαυτό μας ότι είναι μια μορφή εμπάργκο».
«Το σύστημα είναι μάλλον αδιαφανές»
Εν τω μεταξύ, ακόμη και αν δεν υπάρχουν προς το παρόν μεγάλες ροές κρασιών προς την Κίνα επειδή αυτά που προορίζονται για πώληση για την κινεζική Πρωτοχρονιά έχουν ήδη αποσταλεί, οι επόμενες εβδομάδες θα δαπανηθούν προσπαθώντας να ξεκαθαρίσει η κατάσταση. «Συνολικά το σύστημα είναι μάλλον αδιαφανές», επιβεβαιώνει ο Thierry Letortu. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο εισαγωγέας θα κολλήσει μια πίσω ετικέτα που θα αναφέρει τον αριθμό καταχώρισης ανά προϊόν και αυτό θα οδηγήσει σε επιπλέον κόστος. A priori δεν θα έχουμε καμία επιβάρυνση σε σχέση με αυτή την υποχρέωση, αλλά κάποια στιγμή θα μας επιβαρύνουν αναγκαστικά».
Αγορά τραμπάλα, αλλά σε καλή τιμή
Εάν και δεν υπάρχει θέμα για τους επαγγελματίες να εγκαταλείψουν την κινεζική αγορά, είναι σαφές όμως ότι δεν ήταν πολύ ήσυχο ποτάμι τα τελευταία χρόνια. «Πριν από την Covid, ήταν πραγματικά πολύ δυναμική αγορά γιατί το δυτικό κόκκινο κρασί εκτιμάται πολύ από τους Κινέζους», σημειώνει ο Xu Gao, επικεφαλής κτήματος 60 εκταρίων με τον Nan Ping Gao. «Αλλά επειδή δεν μπορεί πλέον να μαζευτεί με την Covid και αφού λίγοι Κινέζοι καταναλώνουν κρασί στο σπίτι, η Covid είχε πολύ ισχυρό αντίκτυπο». Για το Chateau Saint-Maur, «οι πωλήσεις στην Κίνα έχουν επιβραδυνθεί σημαντικά από το 2018. Έχουμε φτάσει από 25.000 φιάλες ετησίως σε 10.000 το 2021. Επιπλέον, πρέπει πάντα να δείχνουμε πρωτοτυπία γιατί οι Κινέζοι φαίνονται ελάχιστα πιστοί σε μια μάρκα και πρέπει κανείς να προσφέρει συνεχώς νέα προϊόντα», σημειώνει η Myriam Hodge.