Σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση τέθηκε το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Δάνεια: Διαφάνεια, ανταγωνισμός, προστασία των ευάλωτων – Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2167».
Στο πλαίσιο αυτό καλείται να συμμετάσχει κάθε ενδιαφερόμενος, καταθέτοντας τις προτάσεις του για τη βελτίωση των διατάξεων του ανωτέρω σχεδίου. Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι την Τρίτη, 21 Νοεμβρίου 2023 και ώρα 09:00.
Υπενθυμίζουμε πως η ΕΘ.Ε.Α.Σ. στο πλαίσιο στήριξης των μελών της απέστειλε επιστολή προς το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών συγκεντρώνοντας τους βασικούς άξονες του μείζονος ζητήματος, που θα πρέπει να εξεταστούν πριν το νομοσχέδιο κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή. Μάλιστα δε, κατόπιν της αποστολής των προτάσεων, ο Γενικός Διευθυντής της ΕΘ.Ε.Α.Σ. κ. Μόσχος Κορασίδης συναντήθηκε με εκπροσώπους του γραφείου του υπουργού Οικονομικών κ. Κ. Χατζηδάκη, όπου αναλύθηκαν διεξοδικά τα υφιστάμενα προβλήματα και οι προτάσεις μας.
Οι συζητήσεις και οι διαπραγματεύσεις θα συνεχισθούν σε πολιτικό επίπεδο από την πλευρά της ΕΘΕΑΣ, ευελπιστώντας στην ευνοϊκότερη αντιμετώπιση για την επίλυση αυτού του δύσκολου θέματος, ενώ μάλιστα όντας σε συνεργασία με τους Αγροτικούς Συνεταιρισμούς – μέλη μας θα καταθέσουμε συνολικά τις προτάσεις μας στο προς διαβούλευση νομοσχέδιο.
Δείτε εδώ τη Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου.
Οι προτάσεις της ΕΘΕΑΣ για το νομοσχέδιο αφορούν τα εξής σημεία:
- Οι υπερβολικοί τόκοι ανατοκισμού έχουν καταστήσει οποιαδήποτε προσπάθεια επίλυσης αδύνατη για τα οικονομικά των Συνεταιρισμών και πρέπει να διαγραφούν.
- Εφόσον από την οικονομική λειτουργία του συνεταιρισμού δεν μπορεί να γίνει εξυπηρέτηση του δανείου, αυτό να μπορεί να μειώνεται μέχρι το ύψος των διασφαλίσεων και το υπόλοιπο μέρος του δανείου να διαγράφεται.
- Να γνωστοποιείται η μεθοδολογία υπολογισμού και κατά συνέπεια η διαδικασία καθορισμού του τελικού ύψους οφειλής του δανειολήπτη πράγμα που σήμερα δεν είναι εφικτό.
- Η διάρκεια περιόδου εξόφλησης να είναι πάνω από 20 έτη, προκειμένου να καταστούν βιώσιμοι οι αγροτικοί συνεταιρισμοί.
- Στη ρύθμιση να ενταχθούν και τα δάνεια που είναι υπό την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, όπως είναι των Συνεταιρισμών.
- Οι οποιεσδήποτε εισπράξεις από την PQH που αφορούν, είτε καταβολές προκαταβολής έναντι του χρέους, είτε εξόφληση διαταγών πληρωμής να θεωρηθούν ως προκαταβολή έναντι της οφειλής για να ενταχθεί ο Συνεταιρισμός στη ρύθμιση.
- Είναι επιβεβλημένη η συμμετοχή της PQH και των funds στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης των χρεών, των οποίων η άρνηση μέχρι σήμερα, έχει οδηγήσει σε πλήρη αποτυχία τον εν λόγω θεσμό.
- Να θεσμοθετηθεί ρυθμιστικό πλαίσιο κανόνων των σχέσεων δανειοληπτών – servicers στη βάση των αρχών προστασίας των δανειοληπτών καλής πίστης και δίκαιης μεταχείρισης των δανειοληπτών.
- Να θεσμοθετηθούν κίνητρα εξόφλησης των δανείων, όπως σημαντικές εκπτώσεις – κουρέματα κεφαλαίου, διαγραφή τόκων σε όλες τις περιπτώσεις ανεξαρτήτως οικονομικής κατάστασης των δανειοληπτών, όπου αυτή θα λαμβάνεται υπόψη μαζί με άλλους κοινωνικούς παράγοντες για το ποσοστό της διαγραφής.
- Να θεσμοθετηθεί η δυνατότητα επαναδιαπραγμάτευσης για επαναφορά σε προηγούμενη κατάσταση ήδη πλειστηριασθέντων (ειδικά των παραγωγικών ακινήτων) που έχουν πλειοδοτήσει τα ίδια τα funds και έχουν περιέλθει στην κυριότητά τους.
- Το επιτόκιο ρύθμισης να είναι συνολικά 3,2% σταθερό για όλη την περίοδο.
- Να θεσμοθετηθεί η δυνατότητα αποζημίωσης δανειοληπτών για τη μέχρι σήμερα παράνομη, καταχρηστική συμπεριφορά των funds/Servicers απέναντι στους δανειολήπτες.
- Να θεσπιστεί ανώτατο όριο κέρδους για τους servicers, που θα υπολογίζεται, αφού ληφθεί υπόψη το ποσό αγοράς των δανείων και το προτεινόμενο προς διευθέτηση ποσό, έτσι ώστε να αποτρέπονται φαινόμενα αισχροκέρδειας.
- Σε περίπτωση που το δάνειο ανήκει σε fund, τότε η ρύθμιση του δανείου με βάση την αξία αγοράς του από το fund να είναι προσαυξημένο με κάποιο λογικό ποσοστό, και όχι επί του αρχικού ύψους του δανείου που μεταβιβάστηκε στο fund.
- Να είναι υποχρεωτική η αποδοχή της ρύθμισης που προκύπτει από το υπολογιστικό εργαλείο του εξωδικαστικού μηχανισμού από τα funds και την PQH.