Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα διαθέσει 132 εκατ. ευρώ το 2025 για τη συγχρηματοδότηση δραστηριοτήτων προώθησης βιώσιμων και υψηλής ποιότητας αγροδιατροφικών προϊόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) στην εσωτερική αγορά και σ’ όλο τον κόσμο.
Το πρόγραμμα εργασίας για την πολιτική προώθησης για το 2025, το οποίο εγκρίθηκε από την Επιτροπή, έχει ως στόχο να δημιουργήσει νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες για τους γεωργούς της ΕΕ και την ευρύτερη βιομηχανία τροφίμων της ΕΕ, καθώς και να συμβάλει στη διασφάλιση των υφιστάμενων δραστηριοτήτων τους.
Οι προτεραιότητες του προγράμματος εργασίας λαμβάνουν υπόψη τους γενικούς στόχους της βιωσιμότητας, της ανταγωνιστικότητας και της επισιτιστικής ασφάλειας, οι οποίοι καθορίζονται στις πολιτικές κατευθύνσεις για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή 2024-2029. Τα ποσά για τα προγράμματα που θα επιλεγούν το 2025 θα κατανεμηθούν ως εξής: 63,4 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για την προώθηση σε τρίτες χώρες και 58,6 εκατ. ευρώ για την προώθηση στην εσωτερική αγορά της ΕΕ.
Η έγκριση του προγράμματος εργασίας για το 2025 συμπίπτει με τη δέκατη επέτειο της πολιτικής προώθησης των αγροδιατροφικών προϊόντων της ΕΕ. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, συνολικά πάνω από 600 εκστρατείες προώθησης συγχρηματοδοτήθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ το κοινό λογότυπο «Enjoy, it’ s from Europe» στηρίζει τη φήμη των αγροδιατροφικών προϊόντων ΕΕ εντός της Ένωσης αλλά και σ’ όλο τον κόσμο.
Ο Επίτροπος Γεωργίας και Τροφίμων κ. Κριστόφ Χάνσεν δήλωσε σχετικά: «Ο αγροδιατροφικός τομέας της ΕΕ αποτελεί παγκόσμια εξαγωγική δύναμη. Τα προϊόντα μας και η γαστρονομική μας κληρονομιά είναι γνωστά σ’ ολόκληρο τον κόσμο και δικαίως. Χαίρομαι που μπορούμε να συνεχίσουμε την προώθησή τους την επόμενη χρονιά με προϋπολογισμό 132 εκατ. ευρώ. Μπορούμε να είμαστε περήφανοι για το πώς παράγουμε τρόφιμα εδώ, εντός της ΕΕ. Το λογότυπο “Enjoy, it’ s from Europe” είναι δικό μας και πρέπει να διασφαλίσουμε την αναγνώριση και την κατανόησή του σε παγκόσμιο επίπεδο, προκειμένου να πετύχουμε την καλύτερη σχέση ποιότητας/τιμής για τους γεωργούς και τους παραγωγούς μας».
Πιο συγκεκριμένα, ο προϋπολογισμός για την εσωτερική αγορά της ΕΕ κατανέμεται ως εξής:
- Οι εκστρατείες που στοχεύουν στην εσωτερική αγορά θα περιλαμβάνουν ενέργειες ενημέρωσης και προώθησης επικεντρωμένες στα συστήματα ποιότητας της ΕΕ, ιδίως στις γεωγραφικές ενδείξεις [προστατευόμενη ονομασία προέλευσης (ΠΟΠ), προστατευόμενη γεωγραφική ένδειξη (ΠΓΕ) και εγγυημένο παραδοσιακό ιδιότυπο προϊόν (ΕΠΙΠ)] με ειδικό προϋπολογισμό 17,1 εκατ. ευρώ. Σήμερα προστατεύονται περισσότερες από 3.500 ονομασίες αγροδιατροφικών προϊόντων και ποτών, διασφαλίζοντας στους καταναλωτές γνήσια προϊόντα και διατηρώντας την πολιτιστική και γαστρονομική κληρονομιά της ΕΕ.
- Διατίθεται προϋπολογισμός ύψους 28,8 εκατ. ευρώ σε προγράμματα που αποσκοπούν στην αύξηση της ευαισθητοποίησης και της αναγνώρισης ή σε προϊόντα βιολογικής και βιώσιμης εκτροφής, μεταξύ άλλων με υψηλότερα πρότυπα καλής μεταχείρισης των ζώων.
- 12,7 εκατ. ευρώ προορίζονται για την τόνωση της κατανάλωσης φρέσκων φρούτων και λαχανικών στο πλαίσιο ισορροπημένης διατροφής.
Επιπλέον 10 εκατ. ευρώ προορίζονται για δράσεις σε περίπτωση σοβαρής διαταραχής της αγοράς, απώλειας της εμπιστοσύνης των καταναλωτών ή άλλων προβλημάτων. Ο προϋπολογισμός αυτός ανακατανέμεται σε προγράμματα τρίτων χωρών, εάν δεν χρησιμοποιηθεί.