Άσχημη περίοδο διάγει το εμπόριο μεταξύ Κίνας και Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς οι έρευνες αντιντάμπινγκ διαδέχονται η μία την άλλη και οι κίνδυνοι αντιποίνων θα μπορούσαν να γίνουν πραγματικότητα από το καλοκαίρι για τα αποστάγματα Charentais και Gascon, δηλώνει με σημερινή ανακοίνωσή της η ΚΕΟΣΟΕ.
Συγκεκριμένα, στις 12 Ιουνίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε την εφαρμογή δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα από 17% έως 38% από τις 4 Ιουλίου. Στις 14 Ιουνίου, τα κρατικά μέσα ενημέρωσης China Central Television (CCTV) δημοσίευσαν ένα «αποκλειστικό» άρθρο ανακοινώνοντας ότι «η κινεζική βιομηχανία είναι πολύ δυσαρεστημένη!» και ότι «η Κίνα μπορεί να λάβει μέτρα κατά των μεγάλων κινητήρων*, του μπράντι κ.λπ. Επικαλούμενος «εσωτερικές» πηγές, ο ιστότοπος του Πεκίνου αναφέρει ότι «τα προκαταρκτικά αποτελέσματα της έρευνας αντιντάμπινγκ για τα ευρωπαϊκά μπράντι θα ανακοινωθούν πριν από τα τέλη Αυγούστου». Με στόχο το 97% των κονιάκ και των αρμανιάκ, αυτή η έρευνα που ξεκίνησε τον περασμένο Ιανουάριο δεν φαίνεται να θέτει πλέον το ερώτημα το εάν θα στοχοποιηθούν τα οινοπνευματώδη ποτά, αλλά το πότε.
Οι κινεζικές αρχές γνωρίζουν καλά ότι τα κονιάκ εκτίθενται από αυτούς τους τελωνειακούς δασμούς. «Όσο σημαντική κι αν είναι η κινεζική αγορά για την ευρωπαϊκή βιομηχανία μπράντι, ένα στοιχείο αρκεί για να καταδείξει το πρόβλημα: τα τελωνειακά δεδομένα δείχνουν ότι αν και οι πωλήσεις ευρωπαϊκού μπράντι έχουν μειωθεί σημαντικά σε άλλες αγορές σε όλο τον κόσμο, η κινεζική αγορά έχει γίνει το κλειδί για την υποστήριξη των πωλήσεών του. Από τον Ιανουάριο έως τον Σεπτέμβριο του περασμένου έτους, οι εξαγωγές μπράντι της ΕΕ στην Κίνα αυξήθηκαν κατά περισσότερο από ένα πέμπτο σε ετήσια βάση», αναφέρει η CCTV.
Πρόληψη παρά θεραπεία
Μειώνοντας προληπτικά τις αποδόσεις του 2024, η βιομηχανία κονιάκ φοβάται ότι η μηχανή της κολάσεως έχει πλέον ξεκινήσει και ότι είναι θέμα χρόνου να κλιμακωθεί σε εμπορική σύγκρουση. Κάτι που μπορεί συγκεκριμένα «να οδηγήσει ανά πάσα στιγμή σε πρόσθετους τελωνειακούς δασμούς, εμποδίζοντας την εμπορία του κονιάκ στη δευτερογενή αγορά του» (που αντιπροσωπεύει το 25% των ποσοτήτων που πωλήθηκαν) ανέφερε πρόσφατα το Bureau National Interprofessionnel de Cognac (BNIC). Έχοντας τη δυνατότητα να στοχεύσουν και τα ευρωπαϊκά κρασιά, τα κινεζικά αντίποινα παραμένουν ως αποτελεσματική απειλή για την παύση των ευρωπαϊκών τελωνειακών δασμών.
Νέα κλιμάκωση
Η Κίνα μόλις ξεκίνησε έρευνα αντιντάμπινγκ στις 17 Ιουνίου κατά των ευρωπαϊκών εξαγωγών χοιρινού κρέατος και υποπροϊόντων, παρόλο που μόλις πρόσφατα επέστρεψαν στην κινεζική αγορά (μετά την αφρικανική πανώλη των χοίρων). «Δεδομένων των πρόσφατων εξελίξεων και των αυξανόμενων εμπορικών εντάσεων μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Κίνας λόγω της ευρωπαϊκής έρευνας για την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων τους, οι κοινοτικοί παραγωγοί αγροδιατροφής είναι όλο και πιο επιφυλακτικοί για περαιτέρω κλιμάκωση, δεδομένου του θετικού εμπορικού ισοζυγίου που απολαμβάνει ο κλάδος με την Κίνα», αναφέρει ένα δελτίο τύπου από την Επιτροπή Επαγγελματικών Αγροτικών Οργανώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Copa) και τη Γενική Επιτροπή Αγροτικής Συνεργασίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Cogeca).
Υπογραμμίζοντας ότι «δεν είναι η πρώτη φορά που τα πιο επιτυχημένα ευρωπαϊκά αγροδιατροφικά προϊόντα παγιδεύονται σε διασταυρούμενα πυρά σε διαφορές που αφορούν άλλους τομείς», η Copa Cogeca καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή «να διασφαλίσει ότι δεν «δεν θα υπάρξει περαιτέρω κλιμάκωση», ώστε να μην είναι η γεωργία που «πληρώνει για άλλη μια φορά τον λογαριασμό για διαφορές που αφορούν άλλους τομείς». Το γραφείο του Υπουργού Γεωργίας, Marc Fesneau της Γαλλίας αναφέρει στον Τύπο ότι «η κρατική επίσκεψη του Προέδρου της Δημοκρατίας στην Κίνα τον Απρίλιο του 2023 και η κρατική επίσκεψη του Προέδρου Xi Jinping στη Γαλλία στις 6 και 7 Μαΐου** επέτρεψαν αξιοσημείωτη πρόοδο στο άνοιγμα της κινεζικής αγοράς στα γαλλικά αγροτικά προϊόντα και στην ενίσχυση της συνεργασίας και της αμοιβαίας εμπιστοσύνης στον αγροτικό και αγροδιατροφικό τομέα μεταξύ των δύο χωρών μας. Ούτε η Γαλλία, η Ευρωπαϊκή Ένωση ούτε η Κίνα έχουν κανένα συμφέρον να υποβαθμίσουν τις εμπορικές τους σχέσεις στον γεωργικό και στον αγροδιατροφικό τομέα».
Παγκόσμιο εργοστάσιο
«Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, μόνο εκμεταλλευόμενοι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα μπορούν οι χώρες να επιτύχουν καλύτερη ανάπτυξη», προειδοποιεί το CCTV, επισημαίνοντας ότι «ακόμα και αν υπάρχει ανταγωνισμός στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, υπάρχει επίσης μεγαλύτερη συνεργασία. Η win-win κατάσταση της συνεργασίας δεν αντανακλάται μόνο στην αυτοκινητοβιομηχανία» Για τους αμπελώνες Charente και Gascon, η διπλωματία μπορεί ακόμα να εκτονώσει την κολασμένη σπείρα.
Κοστίζοντας εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ στον τομέα Charente (ο φάκελος ενός από τους σημαντικότερους οίκους Cognac αποτελείται από 20.000 σελίδες), η έρευνα παραμένει επομένως πλήρως ενεργή, με τους κινδύνους τελωνειακών δασμών να επιβάλλονται ξαφνικά.
*Περισσότερο από 2,5 λίτρα.
**Κατά την επίσκεψή του στη Γαλλία στις 6 Μαΐου, ο Πρόεδρος της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, Σι Τζινπίνγκ, δεσμεύτηκε ότι δεν θα υπάρξουν προσωρινοί δασμοί αντιντάμπινγκ, όπως ανέφερε ο Πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας, Εμανουέλ Μακρόν.